Welkom!

Zet die stap naar een gezond gewicht en gezond leven! Wil je afvallen, gezonder leven, aankomen of meer weten over voeding en beweging? Dan ben je bij RoosVisie helemaal goed!

Ik wil je graag helpen omdat ik weet hoe moeilijk het kan zijn de juiste balans te vinden en de juiste keuzes te maken omtrent voeding en beweging. Ik heb zelf ook een hele reis afgelegd om tot het punt te komen dat ik kan genieten van eten zonder schuldgevoel. Dit kan ik nu omdat ik weet hoe ik de juiste keuzes kan maken zodat ik niet aankom. Ik kan je zeggen: het is enorm bevrijdend om dit punt eindelijk te bereiken. Het geeft rust, vertrouwen en zelfvertrouwen en je voelt je fitter, gezonder en in balans. Ik wil je gewoon helpen om dit ook te bereiken.

Je kunt kiezen voor persoonlijke begeleiding met face-to-face afspraken of voor online begeleiding. In beide gevallen krijg je advies op maat dat geheel afgestemd is op jouw leefstijl, capaciteiten, wensen en behoeften. Dus geen standaard voedingsschema.
Je bent bij mij namelijk geen ‘nummertje’ of één van de vele anderen zoals je bij veel andere sites ziet. Bij mij ben jij een uniek persoon met persoonlijke wensen en behoeften. Om die reden gaan we bekijken wat jij nodig hebt aan begeleiding en hoe we dat gaan vormgeven. Dit kan uitlopen tot alleen voedingsadvies op maat, of meer intensievere begeleiding die ook kijkt naar je persoonlijke valkuilen en je leert jezelf te coachen naar een gezond gewicht. Als laatste kun je er ook voor kiezen om begeleiding te krijgen omtrent bewegen.

Wat krijg je sowieso?
– Voedingsanalyse: analyse van je huidige voedingspatroon
– Voedingsadvies op maat
– Wekelijks recepten
– Wekelijks tips of adviezen omtrent gezond leven en bewegen
– Persoonlijk contact met mij via telefoon of e-mail

Twijfel niet langer en neem deze stap. Je zult zien dat je verantwoord kunt afvallen door gewoon te eten en te blijven genieten. Je zult jezelf elke week fitter, zelfverzekerder en gezonder voelen.

Ga ervoor!

Tot snel!
Groeten Roos
0624877584
roosvisie@gmail.com






Recept: Quinoa-boerenkool potje

foto-quinoa-boerenkool

Het seizoen van de boerenkool is in aantocht. Voor boerenkoolstamppot is het misschien nog iets te vroeg. Probeer daarom eens dit lekkere stoofpotje ‘nieuwe stijl’ met boerenkool en quinoa. Beide ontzettend gezond!

Ingrediënten voor 2 personen
– 1 grote ui, 2 teentjes knoflook
– 1 el Jonnie Boer kruidenmix: Za’atar
– 600 ml groentebouillon (van blokje met minder zout)
– 100 gram wortelen (in dunne plakjes)
– 1 puntpaprika (in dunne reepjes)
– 300 boerenkool
– ½ aubergine (in kleine blokjes)
– 75 gram baconreepjes
– 125 gram kipfilet (in blokjes)
– 150 gram volkoren quinoa

Verhit 1,5 el olijfolie of vloeibaar bak- en braadvet in een grote (wok)pan. Fruit de ui 1 minuut. Voeg de baconreepjes toe met de za’atar kruiden (heb je deze niet voeg dan tijm, kerriepoeder en paprikapoeder toe) bak dit 2 minuten. Voeg de aubergine, paprika en knoflook toe en bak dit 2 minuten mee.
Doe de wortelen in de pan samen met een groot gedeelte van de groentebouillon en quinoa. Breng dit eerst aan de kook, zet dan het vuur iets lager en laat het 20 minuten pruttelen. Je mag een scheutje kookroom light toevoegen. Mocht het aankoeken, dan kun je iets meer bouillon toevoegen.
Na 20 minuten roer je beetje bij beetje de boerenkool erdoor. Verhit ondertussen 0,5 el olijfolie in een bakpan en bak de kipfilet tot die net gaar is.
Laat het geheel door pruttelen totdat de boerenkool zacht is (ongeveer 5-8 minuten). Voeg als laatste de kip erbij en roer even door. Verdeel over 2 diepe borden.
Eet smakelijk!
Tip: lekker met een scheutje zoetzure saus, dat kun je op het einde toevoegen.

Kcal: 460


Minder vlees: beter voor de dieren, voor het milieu en voor jezelf

20150312_125334320_ios
Ik heb vervelend nieuws voor de echte vleesliefhebbers: veel vlees eten is niet goed voor je lichaam en ook nog eens slecht voor het milieu. Het is om die reden niet verkeerd om vlees 1 of meerdere keren per week te laten staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment ook niet moet aankomen met vegetarische producten of een burger gemaakt van linzen. Daar haalt mijn vriend zijn neus voor op. Blijkbaar eten echte mannen gewoon vlees. Het is een ongeschreven regel waar ik steeds vaker tegen aanloop bij cliënten. Maar toch, lees maar eens wat de gevolgen zijn en misschien dat ook jij een kleine bijdrage kunt leveren aan een beter milieu en voor jezelf een betere gezondheid.

Gezondheidsrisico’s van vlees

Rood vlees en bewerkt vlees (zoals vleeswaren) kunnen het risico op kanker vergroten. Dit geldt met name voor darmkanker. Daarnaast verhoogd het ook de kans op diabetes type 2 en een beroerte. De World Health Organisation classificeert rood vlees als ‘mogelijk kankerverwekkend’ (er zijn sterkte aanwijzingen, maar er is nog meer onderzoek nodig om dit vast te stellen) en bewerkt vlees als ‘kankerverwekkend’ (dit is dus wel bewezen).
Dit betekent niet dat je meteen ziek wordt als je rood of bewerkt vlees eet. En het betekent ook niet dat je nooit meer rood vlees mag eten of je vaarwel kunt zeggen tegen een broodje beenham of kipfilet. In principe is er altijd een risico om kanker te krijgen. Ook als je veganist bent. Het verschil is alleen dat je in vergelijking met iemand die geen rood vlees of bewerkt vlees eet een iets hoger risico hebt om kanker te krijgen. Ben je iemand die elke dag 100 gram rood vlees eet, dan mag je dat wel wat verminderen. In dit geval heb je 17% meer kans op kanker dan iemand die dat niet doet. Eet je elke dag 50 gram bewerkt vlees dan heb je 18% meer kans op darmkanker dan iemand die dat niet doet.

Wat is rood vlees en wat is bewerkt vlees
Rood vlees: rundvlees, schapenvlees, geitenvlees of vlees van varkens. Dit vlees is niet altijd duidelijk rood, maar al het vlees van deze dieren valt onder rood vlees.
Bewerkt vlees: al het vlees dat voorafgaand aan de verkoop is bewerkt om bijvoorbeeld de smaak te verbeteren of de houdbaarheid te verlengen. Dat kan door bijvoorbeeld roken, zouten, drogen en/of toevoegen van conserveringsmiddelen. Alle soorten vlees kunnen hieronder vallen. Vleeswaren voor op brood vallen ook onder de categorie ‘bewerkt vlees’. Ander bewerkt vlees: worst, ham, paté, hamburgers, worst of gemarineerd vlees.

Wat dan op je brood?
Ben jij iemand die elke dag vlees op brood eet, dan kan ik mezelf voorstellen dat je je afvraagt wat je dan in godsnaam op je brood moet doen. In  dit artikel  kun je ontzettend gezonde alternatieven vinden.

Minder vlees, beter voor het milieu
Meer dan de helft van het broeikaseffect van de Nederlandse landbouw wordt veroorzaakt door veeteelt. Vooral rundvlees heeft veel invloed op het milieu, meer dan bijvoorbeeld kip. Wil je echt een moraal ridder zijn dan kun je het beste 2 keer in de week geen vlees of vis eten. Vervang dit door noten of peulvruchten. Kun je echt niet zonder vlees, ruil dan rundvlees iets vaker in voor kip. Kip is een stuk minder belastend voor het milieu.

Voedingsadvies

Het advies van het Voedingscentrum is om minimaal een keer per week, liefst vaker, vegetarisch te eten. Als iedereen in Nederland (of liever: heel de wereld) dit zou doen, dan zou dat ontzettend veel uitstoot van giftige stoffen schelen.
Probeer je inname van vlees te minderen naar 500 gram per week waarvan maximaal 300 gram rood vlees zoals rund en varken. Wil je helemaal goed bezig zijn kies dan voor een dag in de week vis, een dag peulvruchten, een dag noten, twee dagen rood vlees en twee dagen kip/gevogelte.

Veel succes met het verbeteren van je gezondheid en de wereld!