Welkom!

Zet die stap naar een gezond gewicht en gezond leven! Wil je afvallen, gezonder leven, aankomen of meer weten over voeding en beweging? Dan ben je bij RoosVisie helemaal goed!

Ik wil je graag helpen omdat ik weet hoe moeilijk het kan zijn de juiste balans te vinden en de juiste keuzes te maken omtrent voeding en beweging. Ik heb zelf ook een hele reis afgelegd om tot het punt te komen dat ik kan genieten van eten zonder schuldgevoel. Dit kan ik nu omdat ik weet hoe ik de juiste keuzes kan maken zodat ik niet aankom. Ik kan je zeggen: het is enorm bevrijdend om dit punt eindelijk te bereiken. Het geeft rust, vertrouwen en zelfvertrouwen en je voelt je fitter, gezonder en in balans. Ik wil je gewoon helpen om dit ook te bereiken.

Je kunt kiezen voor persoonlijke begeleiding met face-to-face afspraken of voor online begeleiding. In beide gevallen krijg je advies op maat dat geheel afgestemd is op jouw leefstijl, capaciteiten, wensen en behoeften. Dus geen standaard voedingsschema.
Je bent bij mij namelijk geen ‘nummertje’ of één van de vele anderen zoals je bij veel andere sites ziet. Bij mij ben jij een uniek persoon met persoonlijke wensen en behoeften. Om die reden gaan we bekijken wat jij nodig hebt aan begeleiding en hoe we dat gaan vormgeven. Dit kan uitlopen tot alleen voedingsadvies op maat, of meer intensievere begeleiding die ook kijkt naar je persoonlijke valkuilen en je leert jezelf te coachen naar een gezond gewicht. Als laatste kun je er ook voor kiezen om begeleiding te krijgen omtrent bewegen.

Wat krijg je sowieso?
– Voedingsanalyse: analyse van je huidige voedingspatroon
– Voedingsadvies op maat
– Wekelijks recepten
– Wekelijks tips of adviezen omtrent gezond leven en bewegen
– Persoonlijk contact met mij via telefoon of e-mail

Twijfel niet langer en neem deze stap. Je zult zien dat je verantwoord kunt afvallen door gewoon te eten en te blijven genieten. Je zult jezelf elke week fitter, zelfverzekerder en gezonder voelen.

Ga ervoor!

Tot snel!
Groeten Roos
0624877584
roosvisie@gmail.com


Overgang: lichamelijke klachten

Overgang deel I: Lichamelijke klachten.


Elke vrouw krijgt er mee te maken: de overgang. Sommige vrouwen merken er niet zoveel van. Andere vrouwen hebben meerder klachten of ervaren de klachten intenser. Denk bijvoorbeeld aan opvliegers, gewichtstoename en slaapproblemen. Het is ook niet niks, de overgang. Om die reden staan we hier de komende tijd uitgebreid bij stil. Dit doen we in vorm van 3 artikelen.

In dit eerste artikel wordt uitgelegd welke typische klachten kunnen voorkomen tijdens de overgang. Dit zijn klachten die direct worden veroorzaakt door de schommelingen in de hoeveelheid oestrogenen (vrouwelijk hormoon) in het lichaam.
Andere klachten worden atypsiche klachten genoemd. Deze klachten zijn niet direct een gevolg van de hormoon schommelingen, maar worden wel vaak door vrouwen ervaren tijdens de overgang. Denk bijvoorbeeld aan stemmingswisselingen, gewichtstoename of depressiviteit. Deze atypsiche klachten bespreken we in een het artikel ‘Overgang, atypische klachten zoals depressiviteit en gewichtstoename’.
In het laatste deel geven we tips om de overgang zo goed mogelijk door te komen. Bijvoorbeeld: wat kun je het beste doen om opvliegers draaglijker te maken? Wat kun je doen tegen stemmingswisselingen en hoe voorkom je een neerslachtig gevoel?

We beginnen nu eerst met wat medische informatie over de overgang. Want weten wat het is, helpt vaak ook al om je lichaam te begrijpen.

Wat betekent de overgang?

Vanaf het 35-40e jaar neemt het aantal eicellen in je lichaam af. Hierdoor wordt de kans dat je zwanger wordt telkens iets kleiner. De overgang is de overgangsperiode waarin een vrouwelijk lichaam dat vruchtbaar is naar de periode dat een vrouw geen kinderen meer kan krijgen. Dit komt doordat de hormonen die betrokken zijn bij de eisprong, langzaamaan hun functie in het lichaam verliezen. Er moet een nieuwe hormonale balans gevonden worden en het zoeken naar die balans brengt vaak klachten met zich mee.

Signalen dat de overgang is begonnen.

De leeftijd waarin een vrouw in de overgang komt, verschilt heel erg. Bij sommige vrouwen start de overgang al vroeg, anderen merken pas rond hun 55ste dat ze in de overgang zijn. Er zijn signalen waaruit je kunt opmaken dat je wellicht in de overgang zit. Deze signalen gaan gepaard met de verschillende ‘fases’ van de overgang.

In de eerste fase van de overgang merken vrouwen dat hun menstruatie onregelmatiger wordt. Dit komt omdat de progestagenen in het lichaam afnemen en de oestrogenen sterker gaan werken. Progestagenen en oestrogenen zijn vrouwelijke hormonen die betrokken zijn bij de eisprong, de zwangerschap en de menstruatie. Een op de drie vrouwen bemerkt dat er meer bloedverlies is dan anders. In deze fase kan het bloedverlies der mate groot zijn dat het gevaar van bloedarmoede op de loer ligt. Let hier dus goed op en ga bij vragen naar de huisarts.
Na deze eerste fase nemen de oestrogenen in het bloed weer af. Hierdoor worden de bloedingen minder zwaar of word je niet meer ongesteld. Het afnemen van de hoeveelheid oestrogenen kan geleidelijk gaan maar kan ook onvoorspelbaar verlopen. Hierdoor kunnen er perioden zijn met onregelmatige en overvloedige menstruaties maar ook perioden met minder vaak en minder hevig optredende menstruaties. Daarmee samenhangend hebben bijna alle vrouwen last van opvliegers. Hierover later meer.

Na verloop van tijd maakt het lichaam geen eicellen meer aan en dat is het moment dat de menstruatie uitblijft, de menopauze is dan achter de rug. De vrouw zit dan in de zogenaamde postmenopauze, de periode na de menopauze.

Verschil overgang en menopauze

De overgang is niet hetzelfde als ‘menopauze’. De menopauze is officieel de laatste spontane natuurlijke menstruatie. Wanneer weet je wat je laatste menstruatie was? Hierover is het volgende afgesproken door de artsen: Als een vrouw op een leeftijd komt die kan horen bij de menopauze (grofweg tussen 40 en 53 jaar) een jaar lang geen spontane menstruatie meer heeft, dan zeggen ze terugkijkend dat de menstruatie van een jaar geleden de menopauze was.
Je bent dus al een jaar verder voordat je weet wanneer de menopauze was. De overgang duurt vrijwel altijd veel langer dan een jaar. Het is de periode waarin de menstruaties onregelmatig zijn tot enkele jaren na de laatste menstruatie.

Klachten en lichamelijke veranderingen in de overgang

Door gebrek aan oestrogenen kunnen 3 verschijnselen optreden.

Menstruatieveranderingen

Door de wisselende hoeveelheid oestrogenen in het bloed kun je meer, langer of juist minder bloedverlies hebben. In het begin van de overgang kan je menstruatiecyclus korter zijn dan normaal. Later ben je juist langer ongesteld. Deze periode van wisselende menstruatiecycli duurt gemiddeld 4 jaar. De spreiding is 0-9 jaar.
Zwaardere vrouwen menstrueren vaker en langduriger dan magere vrouwen, doordat ze meer oestrogenen aanmaken en in hun bloed hebben.

Opvliegers en transparantieaanvallen

Deze welbekende (en misschien wel gevreesde) klachten worden ook wel vasomotorische klachten genoemd. ‘Vaso’ betekent bloedvat en ‘motorisch’ betekent beweging. Letterlijk: de bloedvaten bewegen. Dit betekent dat de bloedvaten wijder en nauwer worden en dit veroorzaakt de opvliegers. Opvliegers zijn een soort aanvallen waarbij je het in één keer heel warm krijgt. Dit begint op je borst en straalt uit naar je hals en gezicht. Andere verschijnselen van opvliegers:
– rood worden;
– zweten;
– hartkloppingen;
– prikkelingen in de handen, armen, benen en/of voeten;
– koude armen en benen.

Hoe vaak vrouwen opvliegers krijgen kan wisselen tussen de één en twintig keer per dag. Een opvlieger duurt maximaal 3 minuten. Vaak kunnen vrouwen door opvliegers en zweetaanvallen, ’s nachts niet goed slapen. Hierdoor ervaren veel vrouwen vermoeidheid tijdens de overgang.

Droogheid of jeuk in de vagina

Droogheid in de vagina wordt veroorzaakt doordat de slijmvliezen van de urinewegen en de geslachtsorganen schrompelen. Naast droogheid kan dit nog de volgende klachten met zich meebrengen:
– afscheiding;
– jeuk;
– pijn bij het vrijen.
De afname van oestrogenen in het bloed kan ook plasklachten veroorzaken. Zoals pijn bij het plassen, vaak plassen of het idee hebben te moeten plassen maar niet kunnen. Een andere klacht is ongewild urineverlies.

Hoe vaak komen lichamelijke klachten voor?

Er is een hele lijst met lichamelijke klachten die kunnen ontstaan tijdens de overgang. Let op de woorden ‘kunnen ontstaan’. Niet elke vrouw ervaart alle klachten. Ongeveer één derde van de vrouwen in de overgang merkt hier nauwelijks iets van.

Meer weten over de overgang? In het tweede deel bespreken we welke atypische klachten kunnen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan depressiviteit, gewichtstoename, gewrichtsklachten. In het laatste deel kun je lezen wat je kunt doen om de overgang zo goed mogelijk door te komen.


Recept: ovenschotel (restjesdag)

Het komt vaak voor dat we aan het einde van de week nog diverse groenten en andere producten in de koelkast hebben liggen die nog op moeten. Maar wat moet je dan maken? Hier hebben wij van het Gewoonetendieet iets op gedacht: een ovenschotel. Het maakt niet uit welke groenten of vlees/vis je nog hebt liggen: je kunt er altijd nog een lekkere en gezonde ovenschotel van maken. Je kunt het onderstaande recept als richtlijnen gebruiken en zelf eindeloos blijven variëren.

Eet smakelijk!

20170203_104514000_ios






Recept: Quinoa-boerenkool potje

foto-quinoa-boerenkool

Het seizoen van de boerenkool is in aantocht. Voor boerenkoolstamppot is het misschien nog iets te vroeg. Probeer daarom eens dit lekkere stoofpotje ‘nieuwe stijl’ met boerenkool en quinoa. Beide ontzettend gezond!

Ingrediënten voor 2 personen
– 1 grote ui, 2 teentjes knoflook
– 1 el Jonnie Boer kruidenmix: Za’atar
– 600 ml groentebouillon (van blokje met minder zout)
– 100 gram wortelen (in dunne plakjes)
– 1 puntpaprika (in dunne reepjes)
– 300 boerenkool
– ½ aubergine (in kleine blokjes)
– 75 gram baconreepjes
– 125 gram kipfilet (in blokjes)
– 150 gram volkoren quinoa

Verhit 1,5 el olijfolie of vloeibaar bak- en braadvet in een grote (wok)pan. Fruit de ui 1 minuut. Voeg de baconreepjes toe met de za’atar kruiden (heb je deze niet voeg dan tijm, kerriepoeder en paprikapoeder toe) bak dit 2 minuten. Voeg de aubergine, paprika en knoflook toe en bak dit 2 minuten mee.
Doe de wortelen in de pan samen met een groot gedeelte van de groentebouillon en quinoa. Breng dit eerst aan de kook, zet dan het vuur iets lager en laat het 20 minuten pruttelen. Je mag een scheutje kookroom light toevoegen. Mocht het aankoeken, dan kun je iets meer bouillon toevoegen.
Na 20 minuten roer je beetje bij beetje de boerenkool erdoor. Verhit ondertussen 0,5 el olijfolie in een bakpan en bak de kipfilet tot die net gaar is.
Laat het geheel door pruttelen totdat de boerenkool zacht is (ongeveer 5-8 minuten). Voeg als laatste de kip erbij en roer even door. Verdeel over 2 diepe borden.
Eet smakelijk!
Tip: lekker met een scheutje zoetzure saus, dat kun je op het einde toevoegen.

Kcal: 460